Formulakappsegling i lättvind

Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide
Version 1.0
Datum 070620
Författare Jona Ljungström

Förord

Att kappsegla Formula i lättvind är bland det mest fysiskt krävande du kan göra som Formulaseglare. Det är i lättvind du får betalt för dina oändliga löprundor i spåret. Det är i lättvind du måste använda huvudet och verkligen segla på kryssen. Glöm standardtaktiken att segla ut till layline och slå när det blåser 3-6m/s. Läs vinden och håll ögonen öppna!

Det är ett faktum att många seglare i Swedish Windsurfing Tour, hädanefter kallad Svenska cupen, inte planar eller klarar av att kappsegla i vindar godkända för Formulakappsegling. Detta leder till frustration och besvikelse för de berörda seglarna och tyvärr en hel del skrik och gnäll. Den här guiden skriver jag för att hjälpa seglare med problem i lättvind att bli bättre och därmed förhoppningsvis minska gnället och öka konkurrensen i Svenska cupen. Guiden täcker vindområdet 3-6m/s. Guiden är till för dig som kan grunderna i Formula Windsurfing och kappsegling.

Guiden är till viss del polemisk och politisk, jag hoppas att detta inte stöter någon. Det är var och en fritt att läsa vad man vill läsa.

Vem är det då som skriver denna guide och hur kan han säga att en del av konkurrenterna inte klarar av att segla i godkända vindar? Jona Ljungström heter jag och jag har kappseglat Formula sen Formulaklassen föddes, innan dess har jag seglat en hel drös med andra klasser såsom Division2, Division1, Mistral OD, Raceboard, Funboard, jag har till och med seglat en del vågsegling men lyckligtvis inte försökt mig på att tävla i den diciplinen. Normalt tillhör jag toppskiktet i Svenska cupen men vinner tyvärr sällan. Generellt sett är jag något vassare i lättvind än i hårdvind men slutresultatet brukar bli ungefär detsamma oavsett vindstyrka.

Kom gärna med kommentarer, tyckanden och kritik. Digital media har fördelen att den är lätt att uppdatera. Jag räknar med att uppdatera dokumentet regelbundet. Börjar ni bli för duktiga på lättvind tar jag bort dokumentet! 😉

Vi ses på vattnet
Jona Ljungström

Regler

Vad säger reglerna om lägsta vindgräns? Faktum är att det är Seglingsledaren som bestämmer vad som gäller och ingen annan. Att protestera mot genomförda seglingars gilltighet på grund av för lite vind resulterar bara i skratt bakom ryggen från medseglare, rykte om att vara en dålig förlorare och gnällspik samt eventuellt ilska från de som placerades sig bra den aktuella seglingen. Låt oss i fortsättningen slippa gnäll, tjat och protester från seglarna. Lämna vindgränserna i seglingsledarens kompetenta händer! Nedan följer de Rekomendationer som finns för arrangörer följt av de vindgränsregler som Formulamästerskap seglas efter. 7 knop = 3,6m/s.

Guidance Notes for Organisers of Formula Windsurfing Events.
The International Formula Windsurfing Class Association
[ http://www.formulawindsurfing.org/cstuff.php?what=guidelines ]
Wind Speed , its measurement , and ’suitable conditions’.
the Race Officer is advised to calibrate his wind speed readings on the anchored start boat from a drifting boat to windward
if the wind speed is less than 7 knots in the starting area at any time during the last minute prior to the starting signal , the start should be abandoned
wind speed readings should be taken from approx 2 metres above the water surface
the Race Officer should ensure that the wind is measured over as much of the course area as possible ( at least start , windward mark , and middle of course …)
if pumping becomes the main method of propulsion the race should be abandoned
the decision on ’ suitable conditions ’ rests with the Race Offiver

International FORMULA WINDSURFING 2006 CHAMPIONSHIP RULES
[ http://www.formulawindsurfing.org/filez/ar…FWChampRegs.doc ]
2.2 WIND SPEEDS
2.2.1 If the wind speed is less than 7 knots in the
starting area at any time during the last minute
prior to the starting signal, the start shall be
abandoned .
2.2.2 Wind speeds shall be taken from a drifting boat
from approximately 2 metres above the sea
surface.
2.2.3 The Race Officer shall ensure that the wind is
measured over as much of the course area as
possible .
2.2.4 Racing shall take place in suitable conditions, and
the decision on suitable conditions shall be made
by the Race Officer , and where appropriate the
Class Race Supervisor .

Svenska Vindsurfingförbundet har tagit fram en rekomendation till arrangörer där man pratar om 8 knop och krångliga mätregler. Varför denna rekomendation finns för för mig en gåta då jag anser att vindgränsen är noga beskriven av vårt Internationella Klassförbund enligt ovan. Retorisk fråga: Vill man inte att Svenska seglare skall träna och tävla i de vindar där internationella mästerskap avgörs?
Enkelt svar: Det står var och fritt att hjälpa förbundet att driva en Svensk Windsurfingserie som är till glädje för deltagarna. Deltagande och tyckande på årsmötet är en bra början om man vill förändra något.

Utrustning

Ta det största seglet du har! Planingströskeln är ungefär densamma för ett 12.5 segel och ett 11.0 men det är lättare att hålla planing och segla igenom vindhål med ett större segel. Det stora seglet kan också gå högre respektive lägre än det mindre. En del trimmar sitt segel med en centimeter mindre nedhal för lättvind. Var försiktig med detta, det som är snabbt i mycket vind är ofta också snabbt i lätt vind.

Vissa forumkändisar hävdar med bestämdhet att en så mjuk fena som möjligt är bra i lättvind, jag är inte lika säker på det, ta en fena du tror på själv så kommer du att segla bra.

Pumpteknik

En bra pumpteknik är nödvändig för att kunna kappsegla i lättvind. Om man inte planar kommar man inte att hinna i mål innan maxtiden går ut. Jag saxar här fräckt från Jimmy Hellbergs Nybörjarens guide till Formula Windsurfing som bland annat finns att läsa här. Har du inte läst den än så gör det omedelbart!
Saxat från Jimmy Hellberg:
”Pumpteknik är ett lite klurigt kapitel, det är mycket att tänka på och allt skall ske simultant. Träning ger färdighet! Din teknik är direkt avgörande för hur tidigt du kan plana. Börja med att segla halvvind eller något lägre, är det vågor skall du försöka utnyttja dessa och pumpa dig upp i planing på vågens baksida utan att falla av för mycket. En Formula har kort rocker, det innebär att du måste stå väldigt långt bak när du skall pumpa i gång annars kommer brädan att suga fast. Placera den främre foten strax innanför den främre fotstroppen, vinklad ganska mycket framåt. Bakfoten placerar du strax framför den bakre fotstroppen och nästan i mitten av brädan också något vinklad framåt. Det är extremt vikigt att du håller brädan plan i sidled, du får inte trycka ner lovartskanten (den du står på). Tryck med tårna och vinkla vristerna för att hålla brädan plant. Själva pumptagen handlar inte som många tror att rycka så kraftigt som möjligt i riggen, det leder bara till att man rycker ur vinden ur riggen. Effektiv pumpning handlar om att fånga vinden i en harmonisk men kraftig rörelse precis på samma sätt som en fågel gör i sina vingslag, kolla en stillbildsstudie på vingrörelsen så förstår du vad jag menar. Skota in något samtidig som du drar riggen kraftigt mot dig och framåt i en inåtgående kvarts cirkelformad rörelse, detta kommer att generera en stark framåtriktad kraft i riggen som du kompenserar genom att samtidigt trycka ifrån med benen. Kraften från benen skall vara så framåtriktad som möjligt så att du skjuter brädan framför dig upp i planing utan att belasta fenan för mycket i sidled. I slutet av rörelsen skotar du ut och för riggen utåt/bakåt till utgångsläget. Hur snabbt du kan göra rörelsen beror på hur fort vinden fyller i seglet igen efter du har kommit tillbaka till utgångsläget, kollapsar akterliket så gör du en för hetsig tillbakagång för den vindstyrkan. Desto lättare vinden är desto längre och kraftfullare rörelse behövs, eftersom du inte kan göra tillbakagången i rörelsen snabbare utan att akterliket kollapsar men du behöver ändå få ut så mycket kraft att du kommer upp i planing. Träna försiktigt på riggrörelsen i början så att du får in tekniken för att sedan öka intensiteten och kraften i rörelsen. Även fast du gör en liten och lugn rörelse skall du känna en tydlig framåtrikta kraftökning i riggen om du gör rätt. Håll koll på akterliket så att det inte kollapsar, det brukar höras ganska tydlig om det gör det. Effektiv pumpning ger inte ifrån sig något skramlande ljud från monofilmen. När du behärskar denna teknik kommer du sällan att behöva mer är tre till fyra pumptag för att brädan skall poppa upp i planing, förutsatt att det blåser tillräckligt för att planing skall vara möjligt, för det går även att pumpa upp i planing när vinden är precis så svag att det inte går att bibehålla planingen utan att fortsätta att pumpa och då kan man ju hålla på i all oändlighet, mycket frustrerande.”[Jimmy Hellberg, Nybörjarens guide till Formula Windsurfing, 2006]
Tänk speciellt på följande som Jimmy Hellberg skriver
Ta fart på en våg
Stå långt bak på brädan
Min anmärkning på Jimmy Hellbergs text är att han inte skriver att det faktiskt är jobbigt att komma upp i planing. Man kan inte segla upp en Formulabräda i planing i lättvind. I den sista kappseglingen jag var med i räknade jag antalet pumptag jag gjorde för att komma upp i planing några gånger. I några fall gjorde jag närmare tjugo pumptag. Tjugo pumptag är jobbigt. Som tur är får man vila när man väl planar.

Start

I en lättvindsstart har man som seglare bara en prioritet – ATT KOMMA IVÄG PLANANDE! Blåser det under 5m/s kan du räkna med att hälften av seglarna i ett Svenskt startfält blir stående utan planing i starten. Försök hålla dig så långt ifrån andra seglare som möjligt. Förbered dig i god tid. Kontrollera linjen och provsegla kryssen. Du bör innan start ha en uppfattning om vilken kant av banan som har mer vind än den andra. Du bör innan start ha en uppfattning om vilken kant av banan som har mer vind än den andra.Vindvrid skall du känna av och utnyttja som vanligt men i lättvind är mer vind absolut prioritet. Låt oss säga att du har kontrollerat startlinjen och har en strategi om var på banan du vill segla. Nedan är en möjlig startstrategi.
5 minuter – Startproceduren börjar
4 minuter – segla ut till en bra position. Du bör ha en lång startsträcka bort till den punkt på linjen där du vill starta. Tänk på att det ofta är ganska tomt mitt på linjen vilket kan göra det lättare att få fri vind här. En bra position är i halvvindsläge längs startlinjens förlängningar utan andra seglare inom en radie av åtminstone fem meter. Du skall kunna falla av och pumpa upp dig i planing utan att ha svårt att segla upp till startlinjen när du väl planar. Hur långt från startlinjen du börjar beror på din valda startstrategi. Välj bara undantagsvis att starta nära båten då det här det brukar bli som mest seglare i startögonblicket och risken för att tappa planingen är stor.
1 minut – nu skall du ha fart och vara uppe i planing. Variera farten med skotningen och ta gärna ur bakre foten ur stroppen för att segla långsamt. Vad du än gör, tappa inte planingen! Är det riktigt lätt vind så pumpa, pumpa och pumpa för att inte riskera att tappa planingen.
5-15 sekunder – full fart längs linjen eller dess förlängningar. Inskotat och fötterna i stropparna. Har du nu andra seglare i närheten så var beredd på att börja pumpa. Är det riktigt lätt så pumpa, pumpa och fortsätt pumpa.
START – Höjda! Pumpa, pumpa och pumpa. Du skall nu pumpa för att hålla höjd och undvika att tappa planingen. Även om vinden är stadig på 7 knop eller mer kommer alla segel och pumptag från fältet göra att vinden blir hackig och svag för de som inte ligger längst fram. Ligger du inte längst fram så kommer du inte iväg utan kommer att bli stående utan planing.

Kryss

Puh, äntligen iväg från starten. Titta nu bakåt och njut av anblicken. Har du nu lyckats starta bra har du tio planande gubbar bakom dig och resten stående utan vind på startlinjen. När du är klar med titten skall du börja fokusera på banan ovanför dig. Se dig om ordentligt och försök göra dig en uppfattning om var det finns vind och var det är tunnt. Din strategi skall vara att segla i och till mer vind, du skall undvika områden med mindre vind. Jag gör här ett antal exempel:

1. Du seglar för styrbords bog och märker att du måste falla av för att behålla farten. Är det ett motvrid eller minskar vinden? Titta dig omkring, om du tycker det ser ut att vara mer vind där du kom ifrån och mindre för över så slå genast. Du skall inte fortsätta in i ett område med mindre vind.

2. Du seglar för styrbords bog och tycker du har bra fart och tryck i seglet. Etthundra meter framför dig ser du ledaren tappa planing. Se dig omkring, antagligen ligger det ett område med mindre vind föröver. Slå omedelbart!

3. Du seglar för styrbords bog med bra fart och höjd. Framför dig ser du inga tecken på att vinden håller på att avta vilket gör att du funderar på att segla ut till layline och slå. Innan du gör det så titta dig omkring ordentligt. På andra sidan kommer det en rejäl by. Slå omedelbart!

När man seglar Formula i lätt vind skall man inte vara rädd för att slå. I vindar då alla planar förlorar man mycket distans på varje slag. I lätt vind förlorar du ofta ännu mer på att inte slå och därmed segla in i områden med mindre vind. Titta dig ständigt omkring och leta vind!

Försök att alltid slå där du har tillräckligt med vind för att komma igång med planing igen.

Skulle du mot förmodan hamna i ett område med lite vind så var inte rädd för att segla pumpandes. Att hålla planingen betyder allt. Stannar du kommer du knappast igång igen inom den närmaste minuten. Försök att hålla höjd när du pumpar. Stå kvar i stropparna. Känner du att trycket i seglet avtar så försök ändå att segla vidare. Du kan segla förvånansvärt länge i väldigt lätt vind om du kommer med fart även utan pumpning. Försök att få in vikten över brädan. Många seglare kliver fram och stannar så fort trycket i seglet minskar något, gör inte det, försök segla vidare och som sagt, kan du inte segla med enbart vinden som hjälp så börja pumpa.

När du börjar närma dig layline så tänk på att du inte kan ta lika bra höjd i lätt vind som i mycket vind. Antagligen måste du korrigera genom att segla något längre än du skulle göra annars.

I lätt vind kan man med fördel släppa på uthalet före rundningen till läns och på så sätt spara någon sekund och kanske tjäna några meter när du väl rundar till läns.

Läns

Så fort du har rundat kryssmärket, släppt på uthalet och ställt dig i stropparna skall du titta bakåt. Försök nu hela tiden segla där det finns mer vind. Håll ständigt uppsikt bakåt. Vindstråken ser man tydligt som en mörkare blå färg på vattnet. Se till att du seglar inne i vindstråken. Om du är på väg ut ur ett vindstråk så skall du gippa tillbaka in i stråket. Fokusera till en början mer på att hålla planing och fart än att hitta kortaste vägen till märket. Försöka att surfa på vågorna som finns, även i insjöar finns det alltid små vågor som kan hjälpa dig att få mer fart.

Samma exempel som jag gav på kryss och lämplig tid för slag gäller på läns, men självklart nu med gipp istället för slag.

När man närmar sig bojen kan det hända att man har gippat för tidigt. Börja pumpa i god tid och fånga varje våg du kan för att komma ner så långt från vindriktningen som möjligt. Om du kämpar tillräckligt hårt kan det hända att du slipper dubbelgippa före märket trotts din missbedömda laylinegipp.

MÅL

Äntligen! Det är tufft att segla i lättvind. Drick om du har möjlighet till det. Snart börjar nästa race…

Slutsats

  • Att segla Formula i lättvind är fysiskt jobbigt.
  • Var inte rädd för att pumpa.
  • Sök hela tiden mer vind.
  • Sök hela tiden fri vind.
  • Håll farten uppe
  • Slå och gippa där du har tillräckligt med vind för att komma igång igen.
  • Rakaste vägen är inte alltid snabbaste vägen.