Inför årets första sup-paddling – Ta hand om din uppblåsbara paddelbräda

Se över din SUP inför säsongen. Den är snart här!

Nu börjar SUP-säsongen närma sig med mängder av fina dagar på vattnet. För att försäkra dig om att inte råka ut för några oförutsedda missöden har vi på Onwater tagit fram en guide. En uppblåsbar paddelbräda i god kvalitet behöver inte mycket underhåll så du behöver inte vara orolig att det ska ta någon längre tid.

Ventilnyckel
  1. Börja med att pumpa upp din bräda för en visuell inspektion. Leta efter eventuella sprickor eller andra skador som kan uppstått. Har mattan släppt kan man enkelt lägga på ett tunt lager av det medföljande limmet och trycka den åter på plats.
  2. Lyssna efter pysande ljud vilket är en indikation på läckage. Om inget tecken på läckage bör du lämna brädan över natten för att dagen därpå undersöka om brädan tappat tryck. Alla brädor tappar tryck över längre tid men märker du att brädan mjuknat kan det vara så att ett hål uppstått någon stans på brädan. I sådant fall rekommenderas att du först börjar med att undersöka brädans pumpventil. I ditt reparationskit brukar det I de allra flesta fallen ingå en ventilnyckel som du fäster över valvet. Skruva åt ventilen medsols med handkraft. Här är det viktigt att inte använda övervåld då ventilens plastgängor då tar skada. Blanda vatten med såpa och häll i en sprayflaska. Samma flaska du använder för att spraya vatten när du stryker kläder brukar fungera bra. Spraya rikligt med vatten över misstänkta läckage och se om vattnet bubblar. Ventiler och sömmar är det absolut vanligaste platserna. Vi kommer snart lägga ut en instruktion i vår kunskapsbas som handlar om hur du lagar en läckande sup.
  3. Är brädan tät är det dags att försäkra sig om att du har styr på resten av din tillhörande utrustning. I din sup-väska bör du ha en pump, paddel fena med tillhörande fenskruv och mutter, reparations kit och en leash.
  4. Undersök paddeln: Har du en aluminiumpaddel bör du undersöka att den fortfarande är rak. Titta efter inbuktningar i metallen vilket kan innebära en avsevärd försvagning av materialet. Har du istället en kompositpaddel ska du istället söka efter eventuella sprickor i materialet. Undersök alla låsningar och se till att paddelns justeringsmöjligheter fungerar som det är tänkt utan någon större friktion. Glöm inte att titta över paddelbladet efter sprickor och infästningen mellan blad och skaft. Känn även över paddelns handtag så det sitter fast ordentligt.
  5. Reparations kit: Det är inte vanligt att man behöver laga en uppblåsbar sup. Skulle olyckan vara framme behöver man inte bli förkrossad då det vanligtvis inte är svårare än att laga en cykelpunktering. Därför är det viktigt att se till att du har ett komplett kit i din väska. De vanligaste kitten innehåller reparationslappar I ett par olika färger, lim och ventilnyckel.
  6. Fena: Se till att fenan är rak och inte har några sprickor. Sup-fenan ska passa tight i fenboxen för så bra paddlingsupplevelse som möjligt. De vanligaste fenboxarna är av s.k. US-box modell där fenan har två utstickande plast alternativt metallpiggar som sticker ut längst upp, längst fram på fenan. Se till att dessa piggar sticker ut ungefär lika mycket på fenans båda sidor. Har du plastpiggar är detta normalt inget problem. En del brädor har ingen avtagbar fena och behöver då inte bry sig om denna punkt. Undersök i sådant fall så att dina fasta sidofenor är raka. I annat fall kan du behöva hälla varmt vatten på dessa för att böja dom raka igen.
  7. Pumpen: En pump ska inte upplevas som torr. Pumpen innehåller O-ringar som kräver viss smörjning. Lättaste sättet att få ut en så lång livslängd som möjligt av din pump är att regelbundet smörja den aluminiumpistong som kommer ur pumpen när du drar den mot sitt ytterläge. Använd gärna vaselin. De flesta smörjmedel fungerar men var försiktig I ditt val så du inte väljer något som färgar av sig på din bräda.
  8. Leashen: Kanske brädans viktigaste del som många slarvar med. Se noga över din leash så den ser hel ut. Vid minsta risk för sprickbildning bör du omedelbart byta ut den mot en ny. Det är trots allt den billigaste livförsäkring du någonsin köper. Glöm inte av att titta på tampen som sitter mellan leashen och brädan så att den inte behöver bytas.
  9. Väskan: Skaka ur väskan från överbliven sand och skräp från föregående år. Kolla dragkedja spännen och remmar. Har din väska hjul kan du behöva rengöra dessa. Inget livsviktigt kanske men trevligt att prylarna ser rena och fina ut.